За пчелата, мухата, цветята, лайната и възможността за обективност
(http://i57.tinypic.com/2dj7629.jpg) (http://i43.tinypic.com/2dvr42e.jpg)
Има една приказка (или притча) за муха и пчела, които се познавали, та прекарали един ден в една непозната им гора. След това пак се видели и като споделяли впечатления пчелата споделила, че навсякъде в гората имало цвета, а мухата пък споделила, че навсякъде видяла много лайна. Алегорията е свързана с черногледите (песимистите) и с оптимистите (хората с розови очила). На мен лично не са ми харесвали крайностите от край време. :) Чашата с 50% течност в нея не е само наполовина пълна, не е само наполовина празна, а е наполовина пълна-и-наполовина празна.
Писал съм и по-рано, но ще припомня за хора, които бяха в Китай за по-дълго или по-кратко, но говореха/пишеха само за лошото, което са видели (или което им се струва така) в Китай. В същото време имах случай с човек, който преди да дойде в Китай и дори след като дойде, в началото, всичко му беше идеално и оптимистично в Китай (после започна да развива синофобия, но това вече сме го говорили в Свръхочакванията относно Китай може да доведат до синофобия (http://www.seo-forum-seo-luntan.com/other-languages/oakata-otoo-kta-moe-a-oeat-o-oo/msg34954/#msg34954)). Ето ви два пресни примера:
- Натоварил съм се с 3 торбички с боклук и 3 стъклени бутилки. Нямам проблем да ги нося, но стара съседка, която също е натоварена с торбичка с боклук, на път за контейнерите за отпадъци, ми казва, че иска да ми помогне и посяга да вземе и трите стъклени бутилки. Ясно е, че ще ги хвърли, защото напоследък тук не се търси стъклен амбалаж (пластмасовите бутилки се продават за по някоя стотинка, но не и стъклените). Добра жена, отговорна, социална - доказвала се е много пъти! Давам й, за да не я обидя нещо, 2 бутилки (понеже тя се пресяга да ги вземе и говори как ще ми се изморят ръцете), а с третата и трите си торбички за боклук продължавам към контейнерите за отпадъци. (Там намирам хвърлена голяма пластмасова бутилка и я занасям на собственичката на малко магазинче наблизо, защото знам, че те събират и продават амбалаж, но това е друга тема). Идеален пример за алтруизъм!
- Днес беше отново дъждовен и ветровит ден. Беше трудно да се добера до мястото, където преподавам урок по английски на ученик, защото не си позволявам да се охарчвам за такси (беден човек не трябва да се охарчва постоянно за неща без които може), а наоколо няма нито един автобус, който да отива до там. Мокър, изтощен и изнервен на беднотията си се добирам до мястото; набързо се измивам (не ща да хвана някоя зараза от мръсните порои по пътищата, защото на беден човек само това му трябва - да се разболее и да не може да си плати лекарствата!!! ???) и почвам урока. Ученикът има 4 учебника по които работим, аз също подкрепям с 4 мои книжки по английски. Масата на заведението за бързо хранене, където му преподавам (защото вкъщи е само 1 стая и няма къде да се седне, а у тях не канят явно учители - всеки си има правила, не им се сърдя) е отрупана с 8 учебника, 1 тетрадка и 1 писалка. Ученикът за сетен път е забравил как се образува множествено число в английския и с какво се различават глаголите в трето лице единствено число. Обяснявам енергично - с толкова много учебни материали и толкова много обяснения, и ученик пред мен няма как да не си личи, че съм ЗАЕТ! Да, но някаква студентка с въпросник идва и ни прекъсва. "Какво има?" питам, "Искам да ми отговориш на въпроси!" заявява и явно в егоцентричното й съзнание аз трябва да си прекъсна работата, ученикът ми трябва да си изгуби времето и/или парите, за да отговарям аз на нейните въпроси! Егоцентризъм, несъобразителност и тъпотия! "Сега преподавам и не мога да отговарям на въпроси!" обяснявам аз очевидното, след което тя си се връща на нейната маса с още някаква друга и някакъв друг, хили се нещо (от срам, защото е осъзнала грешката си или просто от глупост, или дори с насмешка, защото не разбира, че да се прекъсват така хората за лични цели не е добре? Не знам.) След малко се изнизват дори без едно "Довиждане!", но аз и не очаквам такова. Идеален пример за егоизъм!
Ако бяха някои от споменатите по-горе хора, които виждат в Китай само лошото, сигурен съм, че щяха да ви раказват надълго и нашироко само за несъобразителната студентка, а бабичката с добро и отговорно сърце, щеше да бъде само мимоходом спомената или въобще пропусната от повествованието!
Навсякъде по света, вероятно, може да се срещнат и добри, и лоши, и умни, и глупави, и алтруистични, и егоистични личности. Аз дори си мисля, че по-голямата част от хората не са умни, не са алтруисти и не са много добри. Това, обаче, никак, АМА НИКАК, не ми пречи ДА ЗАБЕЛЯЗВАМ И ДА ОТЧИТАМ добрите, умните, учените, алтруистите! Да, наистина в гората сигурно има повече лайна, отколкото цветя (ежедневно много животни произвеждат лайна, а цветята искат по-дълго време за развитието си; през зимата дори няма цветя, а има само лайна), НО това не значи, че трябва само да се фокусираме върху лайната (или само върху цветята) - обективност, здравомислие ни трябва: да можем да отчитаме и плюсовете (+) и минусите (-)! Това просто е полезно, защото ни прави по-адекватни на реалността - например да си адекватен значи да знаеш, че мечката е мечка, а не орел; че синьото е синьо, а не оранжево; че краставицата е краставица, а не дюля. Това спомага за правилната ориентация, за възможността да правим по-добри избори и т. н. Знание, с една дума. Знанието не е панацея, но, в края на краищата, знанието е сила.
Преходната актуална и потенциална стойност на един лотариен билет/фиш/талон
Даден лотариен билет (фиш, талон или каквото и да от този род) има своята стойност. Независимо дали е актуална или потенциална, тя е преходна и важи за всеки един лотариен билет/фиш/талон, без значение дали той ще е непечеливш, малко печеливш, средно печеливш, много печеливш или най-печеливш. Ето и конкретно - всеки един билет/фиш/талон, преди да се извърши тегленето (или изтриването), е с неизвестна стойност (потенциално всеки един от тях би могъл да е печеливш, с еднаква вероятност). На този етап (преди тегленето/изтриването) стойността на всички билети/фишове/талони е еднаква, конкретно, като цена, също са еднакви, защото на никой не е известно кой от тях е печеливш (ако са за триене) и кой от тях ще стане печеливш (когато се изтеглят печелившите комбинации). След приключването на тегленето стойността на билети/фишове (и след приключването на триенето при талоните) се оказва (или открива) в своите разлики: много малка част са печелившите, а останалата огромна част са непечелившите. Тук вече имаме второто състояние/втория момент от развитието (историята) на стойността им. Третият, последен, момент е, когато вече изтече срокът за получаване на печалбите. Тогава всеки един билет/фиш/талон, независимо дали е бил печеливш или непечеливш, става еднакво невалиден (не може повече да участва в тегленията, не може да дава възможност за печалби) и оттам еднакво ненужен в качеството си на лотариен билет/фиш/талон.
Три етапа
Това са трите етапа на развитието на стойността на лотарийните билети/фишове/талони: еднаква и неопределена (преди да се знае кой печели и кой не), различна и определена (след като се разбере кой печели и кой не), еднаква и определена (след като вече е приключено с получаването на печалбите).
"Полувъзможност и полуневъзможност"
Възможно ли е да има такива?
Възможност и действетелност. Базови философски категории. Искам да разгледам възможността и може ли тя да е "полу-" (има ли полувъзможност)? Същото може да се запитаме като изходим от невъзможност и може ли тя да е "полу-" (има ли полуневъзможност)?
Ето и какво мисля. Ако нещо е невъзможно, то: не е възможно, възможността му е равна на 0, няма възможност, отсъства възможност.
Появи ли се каквато и да е възможност (дори съвсем малка, клоняща към нулата, клоняща към невъзможността), то тогава нещото от невъзможно става "малко възможно" или "теоретично възможно", "до известна степен възможно", т. е преминало е от невъзможност във възможност. Овъзможностяването случи ли се, имаме прехода невъзможност - възможност. Самата възможност може да е много малка (формална), средна (абстрактна) и голяма (реална) /вероятността е мерилото на възможността/, никъде обаче не минаваме през "полу-"-та - нямаме полуневъзможност или полувъзможност. Нещата са като при + и - (плюс и минус) в математиката; положителни и отрицателни числа. Между тях няма полуположителни или полуотрицателни числа - само едно нищо (което се нарича "нула" - 0). Между възможност и невъзможност също е нищота (да не се бърка с "нищета"), не може да има полуневъзможно/полувъзможно; полувъзможност/полуневъзможност. Невъзможността сама по себе си е единствена - не може да има по-голяма невъзможност или по-малка невъзможност, или средна невъзможност. Ако не може, невъзможно е, то просто няма възможност - "нямането", отсъствието не може да е "малко няма", "средно няма" или "много няма". Нулата, неналичието не биват малки, средни или големи. Възможността (измерена с вероятности) може да се мисли като малка, средна, голяма (формална, абстрактна, реална). Нея винаги я има (малко или много, възможно ли е нещо, то е някакво възможно, то съществува като някаква възможност, налично е, измеримо е чрез степените на вероятност), затова и не може да бъде полувъзможно/полувъзможност, защото то си е вече някаква, съвсем определена (макар и трудно определяема понякога от хората) възможност.
Разговорните понятия като "почти невъзможно" означават не "полувъзможно" или "полуневъзможно", а ниска вероятност/малка възможност.